Czym jest logistyka e-commerce?

W ostatnich latach można zauważyć duże zmiany w handlu. Coraz więcej pojawia się sklepów internetowych, hurtowni internetowych, więcej osób chętniej korzysta z możliwości zakupów w sieci. Wraz z rozwojem e-handlu pojawiają się nowe potrzeby i problemy, zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. W związku z tym ważnym zagadnieniem staje się logistyka e-commerce.

Co oznacza termin logistyka e-commerce?

Termin ten dotyczy wszystkich działań związanych z łańcuchem dostaw w e-handlu. Jest to ważne zagadnienie szczególnie dla właścicieli sklepów internetowych. Logistyka e-commerce to nic innego jak zarządzanie dostawami, zwrotami oraz współpraca między magazynem a sklepem online. Jeśli takie zarządzanie działa poprawnie, to zyskuje na tym zarówno sprzedający, jak i klient.

E-logistyka jest bardzo ważnym elementem każdego sklepu internetowego. Dzięki niej i jej działaniom każdy produkt trafia do rąk klienta, czyli miejsca docelowego. Logistyka online odpowiedzialna jest także za integracje magazynu ze sklepem, poprawną realizacją zamówień, wysyłką towaru do osób kupujących.

Najważniejsze modele e-logistyki

Logistyka e-commerce jest bardzo szerokim pojęciem i obejmuje wiele przeróżnych działań. Dlatego też powstało kilka jej modeli, co ułatwia w pewien sposób jej zrozumienie oraz ewentualne wdrożenie dla danego sklepu. Przed wyborem odpowiedniego systemu e-logistyki należy dowiedzieć się o nim jak najwięcej. To, na jaki model zdecyduje się właściciel sklepu internetowego, wpłynie na jego funkcjonowanie, koszty, sprzedaż, a także zadowolenie klientów.

Zobacz również  Barwniki spożywcze - co to takiego?

Własny magazyn – jest to model najbardziej popularny i najczęściej wybierany przez niewielkie przedsiębiorstwa. Ten system polega na tym, że dana firma posiada własny magazyn, gdzie przechowuje swój towar. Dzięki temu modelowi ma ona możliwość łatwego kontrolowania całego procesu dostawy, od realizacji zamówienia, zapakowania produktu, do wysłania go potencjalnemu klientowi.

Dropshipping – ten model polega przede wszystkim na tym, że sklep internetowy pośredniczy w sprzedaży towaru między kupującym a producentem lub dystrybutorem. W tym systemie e-sklep nie ma swojego magazynu, w którym przechowuje produkty. Tym samym taki sklep nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z np. wynajmowaniem powierzchni magazynowej lub całego magazynu, a także kosztów zatrudnienia dodatkowych pracowników.

Outsourcing, czyli realizacja zamówień przez zewnętrzną firmę. Taki model inaczej nazywany jest także fulfillmentem. System ten polega na tym, że sklep internetowy swoje produkty składuje w magazynie innej firmy. Przedsiębiorstwo przechowujące towar zajmuje się całym procesem zamówień, w tym wysyłką i obsługą transakcji. Jest to wygodne rozwiązanie, jednak należy pamiętać, że nie ma możliwości dokładnego monitorowania wszystkich działań.

Logistyka e-commerce jest działalnością, która cały czas się rozwija i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów.

Dodaj komentarz